فشار خون بالاتر مادر در دوران بارداری با تغییرات ژنی در جفت ارتباط دارد

10فوریه 2020 - براساس مطالعه ی محققان پژوهشکده ملی بهداشت سلامت کودکان و رشد انسان در دانشگاه Eunice Kennedy Shriver، فشار خون مادران در دوران بارداری با تغییرات شیمیایی در ژنهای جفت ارتباط دارد.این تغییرات شامل متیلاسیون DNA است - اتصال ترکیباتی معروف به گروههای متیل بهDNA - که می توانند فعالیت یک ژن را تغییر دهند. قرار گرفتن در معرض فشار خون بالا در رحم، خطر اختلال در رشد جنین و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را برای فرزند در بزرگسالی افزایش می دهد. درنهایت، این یافته ها می توانند اطلاعاتی در مورد منشاء بیماری های قلبی عروقی و چگونگی جلوگیری از بروز آن را در اختیار ما قرار دهند.

محققان یک تجزیه و تحلیل ژنتیکی جامع به نام یک مطالعه ی ارتباط گسترده ی اپی ژنومی (EWAS) را بر روی بیوپسی های گرفته شده از جفت 301 زن باردار بعد از زایمان، انجام دادند. این افراد در مطالعه ی رشد جنین NICHD، شرکت داشتند. مطالعات EWAS، متیلاسیون DNA و سایر تغییرات عملکرد ژن را تشخیص می دهد. نویسندگان معتقدند مطالعه ی آنها اولین مطالعه ی EWAS است که متیلاسیون DNA جفت را با فشار خون مادر در طول سه ماهه های بارداری مقایسه کرده است.

 محققان، الگوهای تغییر یافته ای از متیلاسیون DNA را در بافت جفت مطابق با زمان افزایش فشار خون در بارداری یافتند. بسیاری از ژنهای متیله شده در مطالعات قبلی در عملکرد قلب و عروق نقش داشتند.

محققان امیدوارند که الگوهای متیلاسیون DNA را در گروههای بزرگتری از زنان باردار، از جمله کسانی که دارای اختلالات فشار خون مرتبط با بارداری مانند پره اکلامپسی هستند، مورد مطالعه قرار دهند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200210/Higher-maternal-blood-pressure-linked-to-placental-gene-modifications.aspx